اخبارمرکز تحقیقات نانوبیوتکنولوژی

4بهمنآرتریت روماتوئید (RA)
  • 115
  • .
  • .

یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب مزمن مفاصل می شود. علائم روماتوئید در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین هر کس ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کند.

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید معمولا با علائم جزئی که در دو طرف بدن پدید می آیند و از بین می روند، به آهستگی شروع شده و در طی چند هفته یا ماه پیشرفت می کند. علائم روماتوئید شامل چه چیزهایی هستند؟
۱) خستگی
۲) سفتی مفاصل در صبح
۳) خشکی مفصل
4)درد مفصل
۵) تورم جزئی مفصل
۶) تب
۷) بی حسی و گزگز
۸) کاهش دامنه حرکت

دانشمندان از سلول‌های بنیادی برای ترمیم مفاصل و غضروف‌های بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) استفاده می‌کنند. آرتریت روماتوئید نوعی اختلال در سیستم خود ایمنی بدن است که در سراسر جهان از هر ۱۰۰ نفر یک نفر به آن مبتلا می‌شود. به‌طور معمول سیستم ایمنی بدن شما برای حمله به مواد خارجی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها آنتی‌بیوتیک تولید می‌کند. در بیماری آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌ها را به سمت مفاصل شما هدایت می‌کند. این باعث التهاب و درد در بافت‌های میان مفاصل می‌شود.

التهاب مزمن استخوان‌ها و غضروف‌های نزدیک به هم را که بافت‌های پیوندی مفاصل هستند را از بین می‌برد. ساییدگی استخوان و مفصل منجر به ایجاد درد شدیدی در حین حرکت می‌شود. با گذشت زمان، دویدن، راه رفتن، خم شدن یا حتی قراردادن وزن‌تان بر روی مفاصل سخت‌تر می‌شود. در حال حاضر درمانی برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد، اما درمان سلول بنیادی ممکن است بتواند به زودی گزینه درمانی بهتری برای مبتلایان به این بیماری باشد.
متاسفانه موضوع به آن سادگی نیست که بتوان به آن امید بست. سلول‌های بنیادی سلول‌های ناوابسته‌ای هستند که توانایی تبدیل‌شدن به سایر انواع سلول‌های انسانی را دارند. آن‌ها مانند سلول‌های اصلی بدن هستند که می‌توانند برای بازسازی و ترمیم هر نوع از بافت در بدن استفاده شوند. شایع‌ترین نوع سلول‌های بنیادی باری درمان آرتروز سلول‌های بنیادی مزانشیم MSCs هستند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیــو

ساختار و مراکز

لینک های مرتبط

مجلات دانشگاه

.کلیه حقــوق این وبسایت بــرای دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله محفوظ می باشد