اخبارمرکز فیزیولوژی ورزش

27مهرتمرینات ورزشی شدید و زوال عقل
  • 181
  • .
  • .
  • منبع خبر : https://healthtimes.com.au/hub/exercise-physiology/13/news/aap/highimpact-workouts-could-stem-dementia/7120/

خلاصه متن : تمرینات ورزشی شدید عقل را کم می کند یا زیاد؟ دانشمندان استرالیایی در حال جمع آوری شواهدی هستند که نشان می دهد هر چه هنگام ورزش بیشتر عرق کنید و دمای بدنتان بالاتر رود، شانس شما برای جلوگیری از زوال عقل بیشتر است.

دکتر ابوالفضل شکیبائی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات فیزیولوژی ورزشی پژوهشکده سبک زندگی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)

مدتهاست ثابت شده است که تمرینات بدنی به بهبود جریان خون مغز و محافظت در برابر کوچک شدن مغز کمک زیادی می کند. تمرینات منظم می تواند خطر زوال شناختی را کاهش دهد و حتی ممکن است تا حدودی به بهبود عملکرد شناختی کمک کند. اما محققان دانشگاه ویکتوریا و موسسه فلوری ملبورن در حال آزمایش این نظریه هستند که تمرینات تناوبی با شدت بالا (
HIIT) عملکرد بهتری نسبت به تمرینات با شدت کم یا متوسط دارد.

دکتر جیمز بروچ، که این مطالعه را هدایت می‌کند، گفت: شواهد اولیه ای وجود دارد که نشان می‌دهد فشار بیشتری که بر بدن در تمرینات با شدت بالاتر وارد می شود شاید فواید بیشتری نسبت به ورزش متوسط داشته باشد. او گفت: "آمادگی قلبی-تنفسی هر چقدر بیشتر باشد، خطر زوال عقل کمتر شده و عملکرد شناختی بهبود خواهد یافت."
حدود 459000 استرالیایی با زوال عقل زندگی می کنند و انتظار می رود این تعداد تا سال 2050 تقریباً سه برابر شود. در حالی که هیچ درمان شناخته شده ای برای زوال عقل وجود ندارد، مطالعات اخیر نشان داده است که تقریباً نیمی از موارد ممکن است به عواملی مانند ورزش ناکافی مرتبط باشند. دکتر بروچ از استرالیایی‌های میانسالی که از لحاظ شناختی، نرمال هستند درخواست کرده تا در مطالعه او که شامل یک برنامه ورزشی 12 هفته‌ای است شرکت کنند، تا بتواند میزان و شدت ورزش را دقیقاً مشخص کند. محققان تأثیر این برنامه ورزشی را بر جریان خون محیطی و مغز ارزیابی خواهند کرد.
مراکز مرتبط با عملکرد مغزی و شناختی در استرالیا به افراد توصیه می کنند که حداقل 30 دقیقه تمرین مداوم با شدت متوسط یا MICT در اکثر روزهای هفته برای کاهش خطر زوال عقل انجام دهند. دکتر بروچ گفت، اما تعهد فرد برای اینکه تمرینات با شدت متوسط را انجام دهند به دلیل اینکه زمان زیادی از آنها می گیرید یک مانع اساسی برای انجام فعالیت ورزشی است و HIIT ممکن است بتواند فواید سلامت قلبی عروقی بیشتری را در همان زمان ایجاد کند. او گفت: "این مطالعه با هدف آزمایش این فرضیه است که HIIT ممکن است نسخه ورزشی موثرتری نسبت به MICT برای مبارزه با بحران زوال عقل باشد."
نائومی فرسترا، دانشمند ورزش از دانشگاه کوئینزلند، نشان داد که HIIT برای سلامت بلندمدت مغز، مفید دارد. او گفت که تمرین با شدت بالا در بهبود آمادگی قلبی تنفسی که با عملکرد شناختی خوب ارتباط دارد بسیار موثر است، این در حالی است که HIIT نسبت به سایر اشکال فعالیت ورزشی از نظر زمان کارآمدتر و لذت بخش تر بود. او همچنین بیان کرد که: «وقتی صحبت از نوع تمرین به میان می‌آید، پایبند بودن، نکته کلیدی است، به این معنی که بهترین نوع تمرین، نوعی است که از آن لذت خواهید برد و به انجام آن ادامه خواهید داد.
"در پایان پیام مطلب فوق این است که هر شکلی از ورزش در هر دوزی قطعاً بهتر از هیچ خواهد بود. بنابراین ورزشی را پیدا کنید که از آن لذت می برید و انجام آن را متوقف نکنید."


 
كلمات كليدي : مرکز تحقیقاتی فیزیولوژی ورزش
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیــو